Model Truck Holland

ModelTruckHolland Twitter

TRUCKNIEUWS 2012

TRUCKNIEUWS 2012

In Kortrijk, in Belgie, heeft een panel aan professionals de nieuwe Actros van Mercedes Benz tot "Truck of the Year 2012 verkozen". Het is de vierde keer dat de Actros deze titel binnenhaalt.Mercedes Benz is de vrachtwagenfabrikant die de meeste titels heeft binnengehaald op deze verkiezing die gericht is op de technologische vooruitgang. Vorig jaar, op de Salon IAA van Hannover, heeft het model Atego van de Duitse fabrikant de titel Truck of the Year 2011 binnengehaald.

Archief

2013
2014
2015
2016

Nieuwe Scania 8x4 voor Fa. van Leuken, Schaijk

28 december 2012 - Onlangs is er een nieuwe Scania 8x4 kraanwagen afgeleverd aan Fa. van Leuken uit Schaijk. De opbouw werd gedaan door Bofram Techniek. Deze voorzag de Scania van een Atlas 190.2E-A3 laadkraan met radiobediening. Speciaal aan deze auto is de opklapbare hoogsta. Het voertuig is verder afgebouwd met een 2 zijden kipper met hydraulisch zijbord.

Nieuwe Iveco 4x4 voor Van Dijk Bronbemaling, Lithoijen

8 december 2012 - Sinds enkele weken beschikt Van Dijk Bronbemaling over een nieuwe Iveco 4x4 trekker met laadkraan. De opbouw werd gedaan door Bofram Techniek. Deze voorzag de Iveco van een Atlas 240.2E A6 met radiografische afstandsbediening.

Nieuwe Mercedes Arocs

28 november 2012 - Mercedes-Benz komt in het voorjaar van 2013 met de nieuwe bouwtruck Arocs op de markt, maar laat nu al een voorproefje zien. De truck komt er in talloze specificatievarianten, maar ook met 16 vermogensvarianten. Nieuw is de OM473 15,6 liter motor, met een vermogen van 625 pk. De PowerShift3 automaat wordt standaard gemonteerd. Na de Actros en de Antos is er nu dan de Arocs. Die komt er in tal van varianten, bijvoorbeeld als kipper (met allwheeldrive of niet) , betonmixer, trekker of als bouwdistributietruck. De aandrijfvarianten voor de Arocs variëren van 4x2 twee-assers met achterwielaandrijving tot 8x8/4, een vierassig voertuig met allwheeldrive en twee stuurassen. Ook zijn er vierassers met één voor- en drie achterassen, tal van mogelijkheden voor luchtvering en een lichtgewicht betonmixer met enkele lucht op een aangedreven tandemas. Nieuw in de Arocs range zijn de Loader en Grounder versies. De Loader is toegespitst op een zo laag mogelijk eigen gewicht en een zo hoog mogelijk laadvermogen. Met die insteek ontstaan er geoptimaliseerde 4x2 trekkers, maar ook 8x8/4 betonmixers die niet zwaarder wegen dan 9.250 kg. De Grounder daarentegen is ontworpen voor het zware werk. De stalen plaat onder de voorzijde van de auto, bedoeld om onder meer carter te beschermen en net zo schuin geplaatst dat hij de hellingshoek van de auto niet verstoord, is er maar één voorbeeld van. Euro 6 is standaard op de nieuwe Arocs, met alle al bekende zescilinders van de Actros en Antos plus een geheel nieuwe motor: de OM 473 met een inhoud van 15,6 liter. Vermogens lopen uiteen van 238 tot 625 pk en koppels bedragen tussen de 1000 en 3000 Nm, ongetwijfeld over een breed bereik beschikbaar. Het zijn enkel vermoedens, maar het is goed mogelijk dat de 15,6 liter motor op de Actros, en misschien ook wel op de Antos leverbaar wordt. Mercedes-Benz is trots op de PowerShift3 automaat en heeft er genoeg vertrouwen in om hem standaard op de Arocs te monteren. Niet in alle landen is men zo enthousiast over PowerShift3, dus op de aanstaande optielijst zal vast wel een manuele bak te bestellen zijn. De Arocs heeft overigens zeven cabines in 14 verschillende versies. Standaard is de 2,3m brede cabine leverbaar in zowel L, M als S, maar ook de 2,5 m variant is beschikbaar. Van binnen is de cabine sterk gebaseerd op de Actros en Antos cabines. Een bouwtruck komt pas echt goed voor de dag met een stoer uiterlijk. Dat heeft de Arocs zeker, al ziet de auto er in het echt minder ruig uit als de artist impression die we nu kunnen tonen. De designlijn van de Actros en Antos is zeker wel doorgezet. Aardig gevonden zijn de agressief ogende tandjes in de grille. Zoals het hoort zijn grote delen van de bumper van stevig staal en zijn de koplampen beschermd. De radiator wordt goed beschermd en een opklapbaar opstapje om naar een bemodderde voorruit op te stijgen. Wie de nieuwe Arocs in het echt wil zien, moet in april volgend jaar afreizen naar de Bauma beurs in München, want daar wordt Mercedes-Benz' nieuwste bouwtruck gepresenteerd.(Bron Mercedes-Benz)

Nieuwe Volvo FH 10x4 voor van Grinsven B.V.

24 november 2012 - Van Grinsven B.V., gevestigd in het Brabantse Schaijk, heeft haar wagenpark uitgebreid met een extra lage 5-assige Volvo FH16 540 pk 10x4 zwaartransporttrekker met 150 ton/meter kraan. Het bedrijf is gespecialiseerd in kraanverhuur, nationaal en internationaal transport en complete fabrieksverhuizingen in binnen- en buitenland. De truck is geleverd door BAS Volvo Trucks.In een reactie geeft directeur/eigenaar Marco van Grinsven aan dat hij tot de aanschaf van dit model is overgegaan vanwege de hoge betrouwbaarheid. "Deze Volvo doet eenvoudigweg wat in de folder wordt beloofd, voor 100%. Het is een bijzonder betrouwbaar model. We hebben daarbij opnieuw voor BAS Volvo Trucks gekozen, omdat zij voor eenzelfde betrouwbaarheid staan."Het totaal aantal Volvo's in het wagenpark van Van Grinsven komt met deze nieuwe truck op vier. Van Grinsven beschikt al over een Volvo FH 4x2 X-low met midliftas en twee extreem lage trucks voorzien van een gestuurde naloopas. Alle drie voorzien van een schotelhoogte van 95 centimeter en 18 ton schoteldruk. Daarmee speelt Van Grinsven op innovatieve wijze op de marktvraag in.De zeer bijzondere Volvo FH16 wordt door HLS B.V. in Veghel voorzien van een Palfinger PK150002G 150 ton/meter autolaadkraan. Dit is, met een liftcapaciteit van 5.000 kg op 19 meter, de zwaarste in zijn klasse. Daarnaast is de truck uitgerust met frontafstempeling aan de voorzijde cabine, een hydraulische 4,5 tons hijslier, twee mechanische giekverlengingen (bereik van 23,9 meter) en een mechanische jib. Deze luxe uitgevoerde lage en compacte 5-asser is erg wendbaar doordat de extra, door ESTEPE bijgebouwde vijfde as, een gestuurde naloopas is. Marco van Grinsven: "De extra lage Volvo FH16 zal vooral ingezet gaan worden voor gecombineerd transport met kraanwerk." Van Grinsven is een dynamisch bedrijf, 24/7 uur per dag bereikbaar, zodat optimale service en kwaliteit kan worden geboden. Het bedrijf is al 49 jaar actief..

Nieuwe Volvo FH-750 voor Van De Haterd, Oss

20 november 2012 - Medio volgend jaar zal er een nieuwe Volvo FH16 4x2 trekker afgeleverd gaan worden bij van de Haterd is Oss. Het betreft een nieuwe Volvo FH16, voorzien van een 16-liter D16G-motor, die een machtige 750 pk leverd.

Nieuwe Volvo 10x4 voor van Grinsven, Schaijk

19 november 2012 - BAS Veghel heeft een nieuwe Volvo FH 10x4 trekker geleverd aan van Grinsven B.V. te Schaijk. De Volvo is voorzien van een 150 ton meter kraan welke opgebouwd werd door HLS uit Veghel.

Veelzijdige MAN TGM 15.520 voor Theo Pouw

6 november 2012 - Utrechtse ondernemer Theo Pouw nam recentelijk een bijzondere MAN TGM van MAN-dealer ROSIERVANDENBOSCH in ontvangst. Bijzonder, omdat het voertuig is opgebouwd als mobiele werkplaats. Een niet alledaagse verschijning in de branche. Al het groot grondverzetmaterieel van Theo Pouw bv kan nu ook op locatie worden onderhouden en gerepareerd. Theo Pouw bv is dagelijks actief in het grondverzet en met recycling van bouw- en slooppuin. Door deze zware werkzaamheden hebben de brekers, shovels, kranen en rupsvoertuigen van het bedrijf geregeld een onderhoudsbeurt of reparatie nodig. Zoals het een echte werkplaats betaamt, is de MAN TGM 15.250 4x2 BL volledig uitgerust met gereedschap, onderdelen, compressor, generator en lasapparatuur. Daarnaast heeft het voertuig een eigen stroompunt, een hoge drukreiniger met warm en koud water en een olietank waarvan de inhoud voldoende is voor een servicebeurt. De bijzondere, op maat gemaakte, opbouw is geleverd door HSM bv. Monteur Walter Mergenthaler verwacht flinke afstanden af te leggen met deze veelzijdige en schone MAN: “Mijn eerste klus was op onze locatie in Weert, sleutelen aan een breker.” Theo Pouw bv maakt deel uit van de Theo Pouw Groep. Deze toeleverancier voor de grond-, weg-, water- en betonbouw heeft zich sinds 1981 ontwikkeld tot een bedrijf met meer dan 400 medewerkers. Binnen de groep ligt de focus al 30 jaar op het ontwikkelen van energiebesparende maatregelen en duurzame technieken. Mede daarom wil het bedrijf in 2020 beschikken over een klimaatneutrale uitvoering.(Bron MAN truck & bus b.v.)

Nieuwe Volvo FE voor Heijmans, Rosmalen

24 oktober 2012 - Door BAS Oss zijn twee nieuwe Volvo FE 260pk 4x2 trekkers geleverd aan Heijmans Materieelbeheer B.V. te Rosmalen. Deze trekkers zijn onder andere voorzien van een I-Sync automatische versnellingsbak en een slaap veiligheidscabine.

Nieuwe Volvo FMX voor van Lijssel, Den Bosch

16 oktober 2012 - Door BAS Oss is een nieuwe Volvo FMX 420pk 8x4 widespread vrachtwagen geleverd aan van Lijssel Transport te 's-Hertogenbosch. Deze vrachtwagen is onder andere voorzien van een full innerliner chassis. Daarnaast is er door HLS een containerinstallatie met Epsilon Q 170Z 95 TR i.c.m. Palfinger Palift T30 laadkraan opgebouwd.(Bron BAS Volvo).

Speciale MAN TGX 53.540 voor Martens en Van Oord

10 oktober 2012 - Voor een specialist in grote infrastructurele projecten en grondwerken op land en onder water, is een vloot specialistisch materieel van groot belang. Voor de aanschaf van een zwaartransporttrekker worden dan ook hoge eisen gesteld. “De MAN TXG 53.540 is een van de weinige trucks die in aanmerking komt. We zijn zeer tevreden met onze nieuwe aanwinst”, zegt Andre Haak van Martens en Van Oord. Martens en Van Oord, een gerenommeerd bedrijf dat sinds 1986 actief is in grond-, weg- en waterbouw, werkt met louter specialistisch materieel als graafmachines, hijskranen, dumpers en bulldozers. Alleen al het transport van dit soort voertuigen is een vak apart. De trekkers die voor dit soort werkzaamheden worden ingezet, moeten voldoen aan talloze eisen die vooral gericht zijn op laad- en trekvermogen. “MAN is een van de weinige fabrikanten die zwaartransporttrekkers aanbiedt. Bovendien zijn wij zeer tevreden over de 22 MAN-trucks die wij reeds in ons bezit hebben, en de relatie met Thieu van Dorst Bedrijfswagens is uitstekend”, vertelt Andre Haak. “MAN biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding en Thieu van Dorst levert een geweldige service. Dat wij voor een nieuwe transporttrekker bij MAN uitkwamen, is dan ook bijna vanzelfsprekend.” Martens en Van Oord is sinds 17 augustus de eigenaar van een TGX 53.540 10x4/6 BLS met XXL-cabine. Gezien het zware trekwerk waarvoor deze truck wordt ingezet, is de TGX uitgerust met een Tipmatic-versnellingsbak met WSK-koppelomvormer en Intarder, hydrauliek ten behoeve van de oplegger en een Jost JSK50 Koppelschotel. “Ook heeft Thieu van Dorst ons uitstekend begeleid met de ombouw naar een vijfasser. De TGX 53.540 is standaard immers een vierasser. Met de extra as is het laadvermogen toegenomen tot 72 ton en is het de zwaarste trekker in onze vloot”, aldus Andre Haak. Zaterdag 15 september was een feestelijke dag voor Martens en Van Oord. Onder toeziend oog van ruim duizend genodigden werd het nieuwe kantoor aan de Damweg 50 in Oosterhout officieel geopend. “Tijdens de opening werd niet alleen een volledig gerestaureerde Caterpillar D25U uit 1956 onthuld, maar gaf ook de nieuwe MAN TXG 53.540 acte de présance. Deze trekker maakt veel indruk en is een symbool voor de groei van ons bedrijf”, besluit Andre Haak.(Bron MAN truck & bus b.v.)

Nieuwe MAN TGS voor H.A. van den Hurk Grondwerken, Sint-Michielsgestel

4 oktober 2012 - Onlangs is door MAN Eindhoven een MAN TGS 26.440 6X6BB afgeleverd aan H.A. van den Hurk Grondwerken BV uit Sint-Michielsgestel. Jansen Hydrauliek Service heeft de MAN voorzien van een HMF 2020K3 autolaadkraan in combinatie met 3-zijdekipper.

Nieuwe Mercedes Econic's voor Harry Vos, Oss

24 september 2012 - Na de aanschaf van 5 Econic's een paar jaar geleden is daar nu een vervolg op gekomen. Vos Oss heeft een nieuwe weg ingeslagen en een order geplaatst voor de levering van tientallen Mercedes Econic trekkers. De trekkers zullen gaan rijden als topslepermodellen of met een dakspoiler. De Econic is zo uitgevoerd dat hij zeer milieuvriendelijk en stil kan opereren, waardoor het voldoet aan de hoogste milieu-eisen. De voertuigen zijn leverbaar van 18 tot 26 ton en worden aangedreven door een 6-cilinder lijnmotor met turbo en intercooler, automatische versnellingsbak, en zelfs een aardgasmotor. Mercedes-Benz presenteerde op de IAA Bedrijfswagens in 2008 in Hannover een conceptstudie van de "Econic NGT Hybrid", die de hybrideaandrijving combineert met aardgas. Volgens berekeningen van de fabrikant zouden hierdoor, in vergelijking met diesel, tot 60 % van de brandstofkosten bespaard kunnen worden. Het model Econic is het lichtste type van Mercedes-Benz en richt zich vooral op gespecialiseerde toepassingen, voornamelijk binnen de bebouwde kom, zoals voor huisvuilinzameling. De serie is ook zeer geschikt voor speciale toepassingen, zoals brandweer- en luchthavendiensten. De cabine, bijzonder laag op het chassis geplaatst, is ontworpen met speciale kenmerken zoals lage vloer en een automatische vouwdeur aan de bijrijderszijde. Het model heeft een type cabine die leverbaar is in twee uitvoeringen: een hoge en een lage cabine. De lage cabine kan met een topsleeper worden uitgevoerd.

Van de Wetering moderniseert wagenpark met 10 Volvo FMX kippers

21 september 2012 - Aannemings- en klei-exploitatiebedrijf A.L. Van de Wetering B.V. uit Heesch heeft het wagenpark gemoderniseerd met de aanschaf van tien nieuwe Volvo FMX kipper trucks. De trucks worden ingezet bij diverse transporten van kleigrond en asfalt en zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer BAS te Oss. A.L. v.d. Wetering is een internationaal bedrijf met meer dan 50 jaar ervaring in transport, infrastructuur en klei-exploitatie. Sinds de oprichting in 1955 heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in zand-, grind- en kleivervoer. Het bedrijf beschikt over een groot wagenpark dat geheel uit Volvo-trucks bestaat. Daarmee voert Van de Wetering een breed aantal werkzaamheden uit voor dijkenbouw en grondwerk, zoals het bouw- en woonrijp maken van terreinen en riool(re)constructie, maar ook het vervoer van losgestorte grondstoffen. Al jaren levert het bedrijf bovendien keramische klei naar diverse steenfabrieken. Van de Wetering hecht veel waarde aan een modern en up-to-date wagenpark, wat de reden is voor de aanschaf van maar liefst tien nieuwe Volvo FMX 420pk kippers. Jos van de Wetering, die samen met zijn broer Hans de directie voert, vertelt: “Zo’n investering getuigt inderdaad van vertrouwen in het merk en de service van BAS.”.De Volvo FMX is bij uitstek geschikt voor de zware vrachten (tot dertig ton) over moeilijk terrein die Van de Wetering voornamelijk vervoert. Van de tien trucks zijn er vijf 10x4 asconfiguraties, drie 8x4 trucks en twee 8x4 widespreads. “We zetten ze voornamelijk in voor korte afstanden onder de vijftig kilometer, in de regio’s Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht. De standaard uitrusting van de Volvo FMX voldoet prima aan onze eisen. Voor de opbouw was er de voorwaarde dat de kipper uit roestvast staal bestond, wat het laden en lossen van klei extra makkelijkmaakt door de gladheid ervan. Ook zijn de kippers geïsoleerd, zodat we er ook asfalt mee kunnen vervoeren.” In de praktijk blijken de chauffeurs van Van de Wetering zeer te spreken over de nieuwe trucks. “Het rijgedrag is goed, de vering comfortabel en ook de overstap naar de automatisch schakelende Volvo I-Shift versnellingsbak bevalt hen.” Als Van de Wetering zijn voorkeur voor Volvo Trucks moet verklaren, noemt hij de plezierfactor als doorslaggevende reden: “Volvo geeft ons plezier in het werk. Niet alleen voor chauffeurs achter het stuur, maar ook voor ons in de omgang met de dealer. Het is een vereiste dat we met plezierige mensen handelen met wie we door één deur kunnen. Dat kunnen we al twintig jaar met de medewerkers van BAS. De omgang is vriendelijk en oprecht. Niet alleen bij het overleg over de aankoop; we weten uit ervaring dat eventuele problemen snel en daadkrachtig opgelost worden. Niet voor niets hebben we met deze aankoop onze 99e Volvo aangeschaft in de geschiedenis van het bedrijf. De volgende aankoop is dus een jubileumfeestje waard!”.(Bron BAS Volvo)

Eerste 4 MAN trucks voor Aduco Nederland b.v

18 september 2012 - In het afgelopen jaar nam ADUCO Nederland in Ede vier nieuwe MAN-trucks in gebruik. Naast een MAN TGX 41.545 8x4 zwaartransporttrekker met XXL-cabine, leverde MAN-dealer Roordink Bedrijfswagens een TGX 26.445 6x2 trekker met voorloopas en XLX-cabine, een TGX 26.365 6x2 bakwagen met sleepas en XLX-cabine.

Meest recent volgde er een TGX 36.445 8x4 met tripple achterwieloplossing en XLX-cabine. Deze laatste truck is uitgevoerd als water-/materieelwagen en heeft 18,5 kuub water, 900 liter rode diesel, 450 liter blanke diesel en twee ruimten voor materieel aan boord. ADUCO Nederland freest, zowel binnen als buiten onze landsgrenzen, asfalt en beton in meerdere werkbreedten. Om daarbij zo duurzaam en adequaat mogelijk te werken, verzorgt de freesmachinist ook het transport van en naar de locatie. De trucks vervoeren naast de machine ook de beitels, de benodigde hoeveelheid brandstof en water. “Voor de zware W210 freesmachine, die geladen wordt op een 6-assige semidieplader, waren wij op zoek naar een passende trekker. Navraag bij meerdere merken leerde dat er zeker keus was, maar bij MAN vonden wij met de aangeschafte 8x4 een passende en standaard zwaartransportoplossing. Een truck met voldoende trekkracht, een juist aantal assen, schuifschotel, goede prijs, enzovoorts. Kortom de ideale auto voor dit werk en daarmee deed MAN zijn intrede binnen ons truckpark dat 27 voertuigen telt. Later volgden er nog drie andere MAN-trucks”, vertelt de heer H.J. van Kraats, directeur van ADUCO Nederland. ADUCO Nederland is een 24/7 asfalt freesbedrijf dat in 1978 het koudfrezen in Nederland introduceerde. Binnen de 25 machines is sprake van een grote diversiteit met werkbreedten van 8 tot 380 cm werkbreedte.

De genoemde MAN 6x2 trekker zet ADUCO in voor het transport van middelzware en zwaardere machines, terwijl de 6x2 bakwagen is ingericht voor het vervoer van de Bomagfrees met een werkbreedte van een halve meter en alle benodigde vloeistoffen en beitels. Bij de vervanging van een bestaande, oudere waterwagen keek Van Kraats eerst naar de beschikbare opbouwmogelijkheden om daar vervolgens een truckmerk bij te kiezen. “Op werken waar wij onze allerzwaarste machines inzetten verbruiken wij nogal wat brandstof en water. Dat laatste is nodig omde beitels tijdens het werk goed te koelen. Tot voor kort hadden wij daar een servicewagen voor, maar met een te kleine watertank. Wij wilden graag 6 kuub meer meenemen. Om dieextra last aan te kunnen, kwamen wij voor het transport bij een trekker/oplegger uit. Dat vonden onze mensen in de praktijk niet echt handig. Je moet veel achteruit rijden en dan is met een bakwagen makkelijker te manoeuvreren. In plaats van een zwarestalen watertank kwamen wij bij een leverancier uit die een glasvezelopbouw kon leveren. Dietanks worden veel toegepast in brandweerwagens en passen ook prima in de MAN TGX 36.445 met tripple achteras. Dat vinden wij een perfecte oplossing. Wij kunnen hiermee allesmeenemenen deauto zelf is door zijn sturende assen nooit overbeladen en is prima wendbaar.” ADUCO kiest bij nieuwe vrachtauto’s voor een (semi-) automatische versnellingsbak, slaapcabine en laat het onderhoud verrichten door de leverende merkdealer. Gelet op wensen van opdrachtgevers en bepalingen in bestekken kiest ADUCO ook altijd voor de jongste motortechniek. In dit geval zijn alle MAN voertuigen uitgevoerd met een Euro 5-dieselmotor (Bron MAN truck & bus b.v.).

Nieuwe Volvo FMX voor Gubbels, Helvoirt

13 september 2012 - Door BAS Tilburg is een nieuwe Volvo FMX 460pk 6x4 widespread vrachtwagen geleverd aan Gubbels Beheer B.V. te Helvoirt. Deze vrachtwagen is onder andere voorzien van een Volvo I-Shift II automatische versnellingsbak met kick-down, een full innerliner chassis en een Driver Deluxe pakket. Daarnaast is er een VDL containerinstallatie opgebouwd. Gubbels is actief in sloopwerken, grond- weg- en waterbouw, asbestsanering, bodemsanering en recycling.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe Mercedes voor Van Boxtel Groep, Heeswijk

7 september 2012 - Onlangs is door Ruttchen een Mercedes 6x2 afgeleverd aan H.A. van Boxtel uit Heeswijk. De vrachtauto is door Damen Hydrauliek voorzien van een kabelsysteem en een Hiab 288 laadkraan.

Nieuwe MAN TGX voor van Dalen, Huissen

4 september 2012 - Onlangs is door MAN Nijmegen een MAN TGX 33.480 6X4 afgeleverd aan van Van Dalen Huissen.De vrachtauto zal voorzien worden van een kipperoplegger voor het transport van zand en puin.

Nieuwe DAF 105 voor Kaal Masten, Oss

31 augustus 2012 - Onlangs overhandigde Andy van Batenburg, regiomanager bij Allers Bedrijfswagens, een nieuwe DAF FTN XF105.410 trekker aan Jos van den Hurk, directeur Kaal Masten in Oss. De DAF XF105 is uitgerust met de milieuvriendelijke Euro-5motor, een geautomatiseerde AS Tronic versnellingsbak, Orlaco voor- zij- en achterzicht camera’s, een extra camera in de rechter opstap en een superluxe chauffeursstoel met armsteun. De DAF XF105 Space Cab heeft een 6x2 trekkerchassis met een gestuurde hefbare naloopas, waardoor een zeer korte draaicirkel, welke uitermate geschikt is voor de vele werken in de binnensteden, gerealiseerd wordt. Een Palfinger PK 22002 laad/los kraan, opgebouwd door Allers, completeert de nieuwe aanwinst van Kaal Masten. De nieuwe DAF wordt ingezet voor het vervoer van lichtmasten in vooral de Benelux. 'De nieuwe DAF FTN XF105.410 is door ons in nauw overleg met de dealer samengesteld. Er is een goede prijs/kwaliteitsverhouding en een uitstekende service. Het onderhoud wordt door de dealer verzorgd', zegt Jos van den Hurk.(Bron Allers.nl).

10 Nieuwe DAF trekkers voor Bowie Transport

29 augustus 2012 - Bowie Transport heeft 10 nieuwe trekker opleggers aangeschaft. Een groot deel wordt voor een trouwe klant ingezet, waar Bowie al 45 jaar haar dienstverlening aanbiedt. Bowie heeft onlangs met deze klant een langdurig contract gesloten. Besparing voor de klant wordt geschat op circa 40.000 kg C02 per jaar. Het nieuwe matrieel is lichter, zuiniger -dus duurzamer- en ook ergonomischer. De chauffeur heeft een lage instap en kan vanuit de cabine het innovatieve flip-top systeem aansturen.

Nooteboom PXE dieplader-Interdolly combinatie voor Martens en Van Oord

23 augustus 2012 - Nooteboom Trailers heeft aan Martens en Van Oord uit Oosterhout (NB) de nieuwste 4-aslijnen Pendel-X dieplader met 2-aslijnen ICP Interdolly geleverd. Uniek aan deze imposante combinatie is ook de compacte 5-assige MAN TGX 540 trekker. Voor Martens en Van Oord (MVO) is dit de eerste keer dat zij investeren in een dergelijke speciaal transportcombinatie. Vanwege kwaliteit, functionaliteit en betrouwbaarheid heeft MVO voor Nooteboom gekozen.

Overhandiging van de Nooteboom diepladercombinatie door Harm van de Logt van Nooteboom Trailers (r) aan hoofd materieelbeheer Andre Haak(l) en chauffeur Robin van de Berg van de firma Martens en Van Oord. Martens en Van Oord is actief in de grond-, weg- en waterbouw en daaraan gerelateerde disciplines, zoals de handel in bouwgrondstoffen. Sinds de oprichting in 1986 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een toonaangevend bedrijf binnen de sector. Martens en Van Oord beschikt over een zeer uitgebreid en modern machinepark, waaronder diverse grote grondverzetmachines. Om deze machines te kunnen vervoeren is gekozen voor deze Nooteboom PXE diepladercombinatie. Niet alleen vanwege het zeer hoge laadvermogen, maar ook vanwege de enorme wendbaarheid en de grote hoogteslag van 60cm van de hydraulische vering. Om een optimale gewichtsverdeling te verkrijgen is gekozen voor de 4-aslijnen Pendel-X dieplader aan de achterzijde en een 2-aslijnen ICP Interdolly met 5-assige MAN trekker aan de voorzijde.

De ICP Interdolly is ook eenvoudig los te koppelen voor het vervoer van minder zware machines, waarbij de 5-assige truck met 4-assige dieplader nog steeds een ideale gewichtsverdeling wordt gerealiseerd. Vanwege de truck is deze dieplader uitgevoerd met een extra lange 40 tons hydraulisch afneembare zwanenhals.Naast een 2,99 m brede laadvloer is voor het vervoer van grote rupskranen ook een smalbedvloer meegeleverd. Zo kan MVO zelf de optimale configuratie samenstellen voor de te vervoeren machines. Deze diepladercombinatie heeft een nuttig laadvermogen van ca. 96 ton bij 80 km/uur.

Nieuwe Volvo FH 460 10x4 voor van de Beeten, Veghel

21 augustus - BAS Veghel heeft een nieuwe Volvo FH 420pk 10x4 vrachtwagen geleverd aan Van de Beeten B.V. te Veghel. Deze vrachtwagen is voorzien van een I-Shift II automatische versnellingsbak met kick-down, een Meritor 10 tons gestuurde voorloopas, een full innerliner chassis, Xenon verlichting en een Driver Deluxe pakket. Jansen Hydrauliek Service heeft de Volvo FH 460 10x4 voorzien van een achteroverkipper met multikappen.

Nieuwe MAN TGX 53.540 10x4 6 BLS XXLvoor Martens en van Oord

15 augustus 2012 - Martens en van Oord uit Oosterhout heeft onlangs een nieuwe MAN TGX 53.540 10x4 6 BLS XXL in gebruik genomen. De ombouw tot de huidige configuratie werd verzorgd door Toni Maurer. Achter de MAN komt een Nootebook 2-bed 4 dieplader voor het transport van het eigen grondverzet materieel. Begin dit jaar heeft Martens en Van Oord besloten om een groot gedeelte van het machinepark zelf te gaan vervoeren. Hiervoor is een diepladercombinatie gekocht, waarmee ze machines tot ca. 80 ton in de toekomst zelf kunnen vervoeren. Eerder werd dit naar alle tevredenheid gedaan door Martens Transport. De reden om toch zelf een dieplader te kopen is dat zij dit in hun filosofie om zoveel mogelijk zelf te doen, vinden passen. Martens Transport blijft logistieke dienstverlener voor het overige transportwerk van Martens en Van Oord.
De diepladercombinatie die is aangeschaft is een 5-assige MAN trekker met een 4-assige Nooteboom PendelX2 dieplader met een 2-assige interdolly. De trekker kwam als 4-asser uit de fabriek en is bij Toni Maurer omgebouwd tot 5-asser. De trekker is af fabriek voorzien van 540 pk in combinatie met een WSK (koppelomvormer). Om deze 5e as tussen te bouwen moest er flink wat werk gebeuren, zoals het verplaatsen van de tanks en het verleggen van de uitlaat. Tevens is er bij Maurer een hydrauliekpomp opgebouwd, die de dieplader snel op rijhoogte kan brengen zonder dat hiervoor een extra dieselgenerator op de dieplader nodig is. De auto is afgebouwd bij dealer Thieu van Dorst. De dieplader is gebouwd bij Nooteboom in Wijchen. Het totale laadvermogen (in ontheffing en binnen Nederland) bedraagt bij deze combinatie circa 67 ton zonder interdolly en 88 ton met interdolly. Dit is bij het gebruik van het breed bed. Bij gebruik van het iets lichtere smalbed zijn de laadvermogens ca 2 ton hoger. In België kunnen ze tot ca. 80 ton vervoeren en in Duitsland tot ca. 70 ton. Op vrijdag 10 augustus was de dieplader opgehaald in Wijchen en naar de Rederijweg gereden. In de werkplaats zijn de laatste dingen in orde gemaakt. De eerste klus van de dieplader is het verzetten van de Caterpillar 349 en daarna het verzetten van de Sennebogen 850. Bron MAN truck & bus b.v. & MVO).

2e Scania G400 8x4 voor Fa. van der Donk, Vinkel

11 augustus 2012 - Jansen Hydrauliek Service heeft voor Vd Donk Transport een tweede Scania G400 voorzien van een achteroverkipper met oprij-klep. Deze Scania is identiek aan de eerste en zullen dan ook samen ingezet worden voor asfaltwerkzaamheden bij de firma Dura Vermeer.

Iveco Euro 6 voor Reinigingsdiensten Rd4 Heerlen

8 augustus 2012 - Iveco zette begin dit jaar bij Rd4 Reinigingsdiensten te Heerlen een Stralis 6x2 met Cursor 9 Euro 6 motor ingezet voor een duurzaamheidstest in. Dat leidt tot zoveel tevredenheid bij Rd4 dat er twee extra Stralis' Euro 6 zijn besteld. De duurzaamheidstests vonden afgelopen jaren plaats in verschillende Europese landen en in allerlei toepassingen. Met dit specifieke chassis, voorzien van een huisvuilopbouw met zijbelading, wordt door Iveco de prestatie getest van de nieuwe gepatenteerde HI-eSCR bij toepassingen waarbij de motor vaak op lage temperatuur veel ‘stop en go' bewegingen maakt.

Een groot gedeelte van het Rd4 wagenpark voldoet reeds aan de strengste schone emissienormen. Rd4 beschikt sinds kort over 15 stuks schone Iveco en Fiat bedrijfswagens. Allen voertuigen zijn geleverd door de Charles Feijts Groep uit Born. De gebruikers van Rd4 zijn met name tevreden over de ruimte van de huidige Stralis cabine, de stuurinrichting, de korte draaicirkel en het lage geluidsniveau. Door het gebruik van de intarder is de remmenslijtage aanzienlijk minder dan het gemiddelde van de rest van het wagenpark. De nieuwe Cursor 9 Euro 6 motor wordt continu gevolgd en gemeten middels telematica verbinding. De resultaten van de test overtreffen in technisch opzicht de verwachtingen die van te voren werden geformuleerd. Daarnaast hebben de gebruikers van Rd4 een aantal bevindingen gerapporteerd die de specifieke inzet in het ophalen van huisvuil ten goede komen. Zo is het voertuig is veel stiller. Dat is prettig voor de berijders, maar ook voor de binnenstad. Ook vindt Rd4 de motorkarakteristiek beter, er is meer vermogen bij lagere toerentallen. Het brandstofverbruik is daarbij lager terwijl het Ad-Blue verbruik iets is toegenomen.

De positieve bevindingen met de nieuwe motor, plus de onlangs aangekondigde nieuwe cabine, hebben Rd4 doen besluiten om nog 2 stuks nieuwe chassis met Euro 6 motor bij te bestellen. (bron Iveco.nl

Scania G400 8x4 voor Fa. van der Donk, Vinkel

5 augustus 2012 - Jansen Hydrauliek Service heeft voor Vd Donk Transport een Scania G400 voorzien van een achteroverkipper met oprij-klep. Door middel van deze achterklep-aanpassing kan de klant een tractor, veegmachine e.d. via zijn dieplader in zijn kipperbak rijden, hetgeen transportritten reduceert. De aanpassing is zodanig uitgevoerd, dat de asfaltsnip zijn volledige functionaliteit behoudt. De aanpassingen aan de achterklep zijn volledig in eigen beheer uitgevoerd, hetzelfde geldt voor het spuitwerk van de kipperbak.

3x Mercedes Actros W.B. van der Donk, Vinkel

3 augustus 2012 - Vandaag zijn door Ruttchen Veghel twee van de drie Mercedes Actros 2645 trekkers afgeleverd aan W.B. van der Donk uit Vinkel. Helaas was de derde nog niet helemaal gereed, deze zal in de loop van volgende week komen. Achter elke trekker zal een 3-assige geisoleerde kipperoplegger komen van AJK.

Nieuwe MAN TGX voor Rinus Hanegraaf, Lithoijen

2 augustus 2012 - Onlangs is door MAN Eindhoven een MAN TGX 26.440 6X2/4 BLS afgeleverd van Rinus Hanegraaf Transport uit Lithoijen.

Nieuwe MAN TGS 10x4 voor Raijmakers, Someren

2 augustus 2012 - Door MAN Eindhoven zijn 2 nieuwe MAN TGS 41.440 10X4 BB vrachtwagens geleverd aan Raijmakers Transport B.V. te Someren. Deze MAN is onder andere door Estepe voorzien van een 10 tons gestuurde voorloopas. Raijmakers Someren is sinds 1978 actief in productie en transport van kant en klare betonmortel naar bouwwerken in Zuid-Oost Nederland.(Bron MAN truck & bus b.v.)

Nieuwe Terberg 6x6 voor A. van Gent, Kerkdriel

28 juli 2012 - Voor A. van Gent en Zn. BV uit Kerkdriel is door Jansen Hydrauliek Service een Terberg F1350 6x6 voorzien van een achteroverkipper.

Nieuwe MAN TGS voor Van Der Zanden, Tilburg

28 juli 2012 - Onlangs is door MAN Tilburg een MAN TGS 43.440 8x6 WSA afgeleverd aan van der Zanden uit Moergestel. Jansen Hydrauliek Service heeft voor van der Zanden een MAN TGS voorzien van een AJK haakarmsysteem en leverde tevens een kippercontainer in bedrijfskleur. De ombouw naar Wide Spread werd gedaan door Wierda Voertuig Techniek.

Aanschaf nieuwe Euro 6 vrachtwagens voor Heeren Roosendaal

26 juli 2012 - Recentelijk heeft Heeren Roosendaal geïnvesteerd in 11 nieuwe Mercedes-Benz Euro 6 vrachtwagens. Het grote voordeel van deze nieuwe euro 6 motoren is dat de uitstoot van schadelijke stoffen tot een nauwelijks meetbaar niveau is gereduceerd. Tevens zijn ze ontwikkeld voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Op dinsdag 13 maart showde Heeren Transport B.V. de eerste van een serie nieuwe vrachtwagens bij SNB. Het betrof de compleet nieuw ontworpen Mercedes Benz Actros op basis van de emissienorm Euro 6. Mercedes Benz heeft de eer als eerste Europese producent vrachtwagens uit te leveren op basis van de nieuwste Euro 6 norm. Op basis van deze nieuwe norm, die pas eind 2014 van kracht wordt, reduceren de emissies van NOx (-/- 80%) en fijn stof (-/-66%) aanzienlijk. Heeren liep in het verleden al voorop bij de introductie van Euro 5 en is nu een van de eerste transportbedrijven in Nederland die de stap naar Euro 6 maakt. Gezien de goede samenwerking tussen Heeren en SNB en de gemeenschappelijke milieudoelstellingen, heeft Heeren besloten alle vrachtwagen die voor SNB rijden te vervangen door deze nieuwe Euro 6 vrachtwagens. Uitlevering zal de komende weken plaatsvinden. (bron Mercedes-Benz.nl)

Nieuwe Volvo FH 460 6x2 voor Gaffert, Veghel

23 juli 2012 - BAS Veghel heeft een nieuwe Volvo FH 460pk 6x2 gestuurde voorloopas trekker geleverd aan Gaffert B.V. te Veghel. Gaffert B.V. is expert in speciaal transport en kraanverhuur. Al ruim 70 jaar houdt het bedrijf zich succesvol bezig met horizontaal en verticaal transport. Daarnaast verzorgen zij ook machineverhuizingen.(Bron BAS Volvo)

MAN’s nieuwe TG-serie met Euro6

22 juli 2012 - Op de internationale bedrijfsautotentoonstelling IAA 2012, die van 20 tot en met 27 septemberin Hannover wordt gehouden, presenteert MAN een overweldigend aantal innovaties en noviteiten. Eén van de hoofdthema's is de wereldpremière van Euro 6 voor het programma trucks en bussen. MAN heeft voor een bijzonder geraffineerd en efficiënt concept gekozen. Zo heeft de motor hoogwaardige Common Rail-inspuiting, gekoelde en geregelde uitlaatgasrecirculatie en tweefasige turbo-oplading. Deze technologie staat garant voor een optimale verbranding en daardoor is de motor zeer zuinig en schoon. En om aan de zeer strenge Euro 6-eisen te voldoen, worden de uitlaatgassen nabehandeld in een geavanceerd systeem dat is samengesteld uit een SCR-module met een geïntegreerde oxidatiekatalysator plus een CRT-filter. Deze uitgekiende MAN-oplossing resulteert in schone uitlaatgassen in combinatie met een laag brandstofverbruik en een hoog prestatieniveau. De werking van het complexe uitlaatsysteem wordt continu bewaakt door een elektronisch systeem en sensoren. Die elektronica zorgt tevens voor het tijdig regenereren van het roetfilter.De ingenieurs van MAN hadden voor het ontwikkelen van de Euro 6- uitvoeringen een pittige wensenlijst. De lat lag hoog. MAN wilde een verdere verlaging van het brandstofverbruik bereiken, zonder motorvermogen en prestaties in te leveren. En tevens zochten zij naar een manier om de onderdelen van de uitlaatgasnabehandeling zo licht en compact mogelijk samen te bouwen. Om zodoende het hoge nuttig laadvermogen en de beschikbare ruimte aan het chassis, waar MAN's bekend om staan, te behouden, evenals de grote betrouwbaarheid en de onderhoudsvriendelijkheid van de voertuigen. De module voor de uitlaatgasnabehandeling is zowel voor de trucks als de bussen een fraai stukje engineering.

Het MAN-motto Euro 6 komt, efficiency blijft! is op een ingenieuze manier ingevuld. Mooi bewijs daarvan is de MAN TGX EfficientLine. Deze truck is ook in de Euro 6-uitvoering erg zuinig. Vergeleken met een standaard TGX-trekker verbruikt de 'EfficientLine' per 100 kilometer zo'n drie liter brandstof minder.In 2007 introduceerde MAN zijn nieuwe zware trucks in de series TGX en TGS en sinds die tijd zijn deze succesvolle MAN's niet meer weg te denken. Je ziet ze van München tot Moskou en van Sevilla tot São Paulo. De MAN-trucks kenmerken zich onder andere door een uitstekende rijdynamiek, een hoog rijcomfort en zeer gunstige Total Cost of Ownership (TCO). Sinds de introductie zijn er bijna 200.000 TGX- en TGS-trucks van de band gerold. MAN Truck & Bus AG bouwt verder op het succes van deze modellen en op de IAA Nutzfahrzeuge 2012 luidt de fabrikant een nieuw tijdperk in met de nieuwe TG-serie. De Euro 6-trucks vallen onmiddellijk op door hun nieuwe en moderne uiterlijk. De TGX en TGS hebben een nieuw front met een dynamisch gevormde grill; de letters MAN en de trotse leeuw zijn prominenter geworden. In combinatie met de chromen sierlijst straalt het front volop kracht en elegantie uit. Maar het gaat bij de nieuwe vormgeving niet alleen om cosmetische verfraaiingen. De aanpassingen zijn ook gedaan om de luchtweerstand verder te verminderen en voor voldoende koellucht door de motorruimte. Hierbij is maximaal gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring en de know-how van de MAN-ingenieurs.

De nieuwe TGX en TGS onderscheiden zich door uitstekende prestaties met een duidelijk accent op functionaliteit en efficiency. Een fraai voorbeeld van aanpassingen in de cabine is het nieuwe radio-navigatiesysteem MAN Media Truck Advanced (MMT) dat centraal in de middenconsole is geplaatst. MMT combineert entertainment en navigatie. Het heeft een 5 inch touchscreen en beschikt onder andere over de bekende radiofuncties AM/FM, Traffic Message Channel (TMC), Radio Data System (RDS) en een vierkanaals audioversterker. Maar ook een USB/AUX poort en Bluetooth ontbreken niet.In voertuigen in de gewichtsklassen van 7,5 tot 26 ton, de TGL- en TGM-series die sinds 2005 op de markt zijn, introduceert MAN op de IAA 2012 geheel vernieuwde types. Behalve het nieuwe familiegezicht hebben de TGL en TGM ook een nieuw cabine-interieur gekregen. Er is veel gedaan om de beleving van kwaliteit en comfort verder te optimaliseren. Voorbeelden daarvan zijn de elementen van geborsteld aluminium en de satijn verchroomde deurgrepen. Andere vernieuwingen zijn het functionelere instrumentenpaneel, de ergonomisch gevormde en logischer geplaatste bedieningselementen en het verbeterde, stillere ventilatiesysteem en klimaatregeling. Bovendien biedt het nieuwe cabine-interieur meer opbergruimte.MAN laat op de IAA 2012 het studiemodel zien van zijn hybride aangedreven Metropolis. Deze bijzondere vrachtauto, op basis van een MAN TGS 6x2-4, is bedoeld voor intensieve stedelijke distributie. Zonder uitlaatemissies en zonder geluidsoverlast rijdt hij elektrisch en zonder CO2-uitstoot door de stad. De Metropolis heeft een 203 kW elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion batterij met een vermogen van 105 kWh. Om de auto voldoende reikwijdte te geven, wordt de accu opgeladen door een generator die wordt aangedreven door een stille V6 TDI-dieselmotor van Volkswagen. Om de Metropolis in de harde dagelijkse praktijk te testen, gaat hij twee jaar in de regio Antwerpen-Brussel rijden als huisvuilauto.)

2x Nieuwe Volvo FMX 8x4 WS voor A.L. van de Wetering, Heesch

20 juli 2012 - Ook de laatste 2 Volvo's zullen binnenkort afgeleverd worden aan A.L. vd Wetering BV uit Heesch. De beide wagen hebben inmiddels de bekende rood-grijze kleuren en ook de achteroverkipper is er op geplaatst door Jansen Hydrauliek Service. De as aanpassing van 8x4 naar widespread werd gedaan door Estepe.

2x Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

9 juli 2012 - De laatste 2 Volvo's staan klaar om richting de spuiter te gaan om te transformeren in de rood-grijze kleuren van A.L. vd Wetering BV uit Heesch, waarna ze door kunnen naar Jansen Hydrauliek Service waar ze beide voorzien gaan worden van een achteroverkipper. Het betreft hier de laatste 2 kippers welke uitgevoerd zullen worden als een 8x4 W.S.

Nieuwe MAN TGS 8x4 WS voor Arno van Dungen, Haarsteeg

6 juli 2012 - Onlangs is door MAN Den Bosch een MAN TGS 43.440 8x4 WS afgeleverd van Aannemings- en sloopbedrijf Arno van den Dungen BV. uit Haarsteeg. De MAN werd bij Jansen Hydrauliek Service voorzien van een AJK haakarmsysteem. De ombouw naar Wide Spread werd gedaan door Wierda Voertuig Techniek.

7e en 8e Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

3 juli 2012 - Er lijkt geen einde te komen aan de stroom nieuwe trucks voor A.L. vd Wetering BV uit Heesch. Inmiddels is de 7e & 8e Volvo FMX door Jansen Hydrauliek Service voorzien van een achteroverkipper.

Mercedes 10x8 kiepauto voor Hagen uit Weesp

25 juni 2012 - Betonmixer verhuurder R. Hagen BV uit Weesp heeft recent een nieuwe Mercedes 4144 10x8 kiepervrachtauto geleverd gekregen. Hagen groep gebruikt de 5-assige kipper voor het transport van zand, grind, menggranulaat, stelspecie en stampbeton. De truck is tevens geïsoleerd voor het rijden van asfalt. De vrachtauto is geleverd door Stern Trucks. Vertegenwoordiger Joost Hemstede heeft de auto overhandigd aan Ria Hagen, relatiebeheerder van de Hagengroep. R. Hagen BV is een gespecialiseerd bedrijf in de grondverzet, wegenbouw en waterbouw. Voor een groot aantal aannemers en opdrachtgevers voeren zij grondwerk, straatwerk, rioolwerk, sloopwerk en onderhoudswerk uit. Door Hagen's jarenlange ervaring in deze sector en een breed assortiment aan machines en voertuigen zijn zij in staat om complete projecten op een professionele en vakkundige wijze uit te voeren. Het materieelpark bestaat uit kiepauto's, betonmixers, shovels en graafmachines. Hagen heeft een eigen loswal waardoor ze altijd uit voorraad zand, grind, beton, stelspecie en stampbeton kunnen leveren. De Hagengroep beschikt over een eigen betoncentrale en levert gecertificeerde KOMO betonmortel in de regio Amsterdam, Utrecht, Almere en Gooi en Vechtstreek. (bron Mercedes-Benz.nl)

6e Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

25 juni 2012 - Inmiddels is de derde Volvo FMX 5-asser 10x4 van A.L. vd Wetering BV uit Heesch door Jansen Hydrauliek Service voorzien van een achteroverkipper. De FMX is er 1 uit een serie van 10 stuks totaal, waaronder o.a. ook enkele 8x4's en dit is de derde 10x4.

BUKO Transport neemt zes Terberg trucks in gebruik voor asfalttransport

22 juni 2012 - BUKO Transport gevestigd in Beverwijk heeft zes Terberg Trucks in gebruik genomen voor het transport van asfalt. Het betreft vier Terberg FM2000T 8x8 trucks en twee Terberg FM 1350WDG 6x6 trucks.De vier nieuwe Terberg FM2000 8x8 en twee Terberg FM1350 6x6 kippers worden ingezet voor het asfaltvervoer. Van de zes voertuigen zijn er vijf afgeleverd in de kleuren van KWS en eentje in de kleuren van Heijmans. Wouter Langendijk, directeur BUKO Transport: ‘De keuze voor Terberg is ingegeven door de betrouwbaarheid van de voertuigen en het hoge bruto laadvermogen.’

De Terberg FM2000 8x8 heeft een widespread triplestel, waardoor een ideale aslastverdeling ontstaat. In deze configuratie zijn de achterste as en de tweede as gestuurd. Het GVW van de 8x8 Terberg FM2000 is 46 ton. Het bruto laadvermogen is 33,7 ton. Voor de 6x6 voertuigen geldt een bruto laadvermogen van 24 ton. Voor het asfalttransport is de kipperopbouw geïsoleerd, wat zorgt voor warmtebehoud. De overdrukunit, airconditioning en multikappen maken de kipper ook geschikt voor het afvoeren van bijvoorbeeld door asbest verontreinigde grond.

Jenniskens investeert in een nieuwe 4-assige Scania kraanwagen

19 juni 2012 - Jenniskens kraanverhuur heeft deze week zijn nieuwe Effer 685 in gebruik genomen. De Scania 4 assige vrachtwagen, is voor zien van een Effer 685 met 6X hydraulisch uitschuifbare hoofdmast en een 6X hydraulisch uitschuifbare Jib. Goed voor een totale lengte van 30,09 meter en een capaciteit van 810 kg op deze lengte. Jenniskens heeft met deze kraan de wereldprimeur. Dit is de eerste door Effer geleverde 685 die in bedrijf is. wij wensen Hans met deze nieuwe aanwinst van harte proficiat en veel veilige hijsklussen toe.

Nieuwe Ginaf X 5250 TS voor Mus Transport, Herwijnen

19 juni 2012 - Door Ginaf Service Ederveen is een nieuwe Ginaf X 5250 TS (10 x 4) EURO 5 afgeleverd aan Mus Transport uit Herwijnen. De 10x4 heeft het hoogste wettelijk laadvermogen in zijn klasse. Optimale benutting van de aslasten en grote technische reserve zijn de kenmerken van dit chassis. De wagen is voorzien van een geisoleerde Ruizeveld kipper met vloeistofdichte achterklep en hydraulische afdek kleppen.(Bron Ginaf).

5e Nieuwe Volvo FMX 10x4 voor A.L. van de Wetering

9 juni 2012 - Inmiddels is de tweede Volvo FMX 5-asser 10x4 van A.L. vd Wetering BV uit Heesch door Jansen Hydrauliek Service voorzien van een achteroverkipper. De FMX is er 1 uit een serie van 10 stuks totaal, waaronder o.a. ook enkele 8x4's en dit is de tweede 10x4.

2e DAF XT voor A. Jansen, Son

9 juni 2012 - Onlangs heeft de firma Jansen uit Son de tweede XT in ontvangst genomen. Deze speciale wagen is in samenwerking met DAF dealer de Burgh in Eindhoven, ontwikkeld en geproduceerd. De DAF XT, zoals deze uitvoering de markt in gaat, is de opvolger van het legendarische NAT/NTT model van DAF. De nieuwe DAF XT is gebaseerd op het type DAF XF105. Er is bewust gekozen voor een concept waarbij niets gewijzigd is aan de drijflijncomponenten en de positie daarvan. Tevens is de positie van de koplampunits, frontpanelen, de FUP (Front Underrun Protection) en de voorbumper ongewijzigd. Met het naar achter plaatsen van de cabine op het chassis was het een enorme uitdaging om de motorkap zodanig te ontwikkelen dat de specifieke karakterlijnen van de DAF XF105 herkenbaar bleven. Door in het design van de torpedo de grill in de motorkap door te laten lopen heeft de DAF XT een stoere en robuuste uitstraling met een modern karakter. Een heuse torpedo anno 2012.(bron deburgh.nl).

Nieuwe Volvo FMX 6x4 voor BGM Beers

06 juni 2012 - BAS Nijmegen heeft een nieuwe Volvo FMX 410pk 6x4 vrachtwagen geleverd aan BGM Groep B.V. te Beers. Deze vrachtwagen is onder andere voorzien van een I-Shift II automatische versnellingsbak en een full innerliner chassis. BGM Nederland B.V. is een onderneming die gericht is op de ondergrondse infrastructuur, gevestigd in Beers (NB) en opereert door heel Nederland en wanneer gewenst ook daarbuiten.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe Volvo FMX 10x4 voor Raijmakers

06 juni 2012 - Door BAS Veldhoven is een nieuwe Volvo FMX 460pk 10x4 vrachtwagen geleverd aan Raijmakers Transport B.V. te Someren. Deze FMX is onder andere door Estepe voorzien van een Meritor 10 tons gestuurde voorloopas en een full innerliner chassis. Raijmakers Someren is sinds 1978 actief in productie en transport van kant en klare betonmortel naar bouwwerken in Zuid-Oost Nederland.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe Volvo FM 10x4 voor Van Eeuwijk, Velddriel

22 mei 2012 - Door BAS Oss is een nieuwe Volvo FM 420pk 10x4 vrachtwagen geleverd aan Van Eeuwijk B.V. te Velddriel. Het bedrijf Van Eeuwijk in Velddriel is in 1925 opgericht door Lambert van Eeuwijk voor het vervoer van groenten en fruit van zijn boerderij naar de stad. Ook zijn zoons zijn verder gegaan in de teelt, het transport en het verhandelen van groenten en fruit, terwijl Hendrik van Eeuwijk zich na de Tweede Wereldorlog toelegde op het vervoer van zand en grind. In 1976 werd het bedrijf overgenomen door diens zoon Martin van Eeuwijk, die het bedrijf heeft voortgezet en het verzetten van grond uitbreidde met het verzetten van machines. Daarmee werd de basis gelegd voor de huidige onderneming. Sinds een aantal jaren voert Van Eeuwijk exceptionele transporten uit in binnen- en buitenland. In 2008 heeft de vierde generatie zijn intrede gedaan in het bedrijf. Daarmee zijn de service en de zorgvuldigheid, die de klant van ons gewend is, ook voor de toekomst gegarandeerd.(Bron BAS).

Nieuwe Mercedes Actros voor Den Ouden

21 mei 2012 - Onlangs is de nieuwe Mercedes Actros aan van Den Ouden uit Schijndel afgeleverd. De trekker zal middels een walkingfloor oplegger ingezet worden voor volumetransport van compost e.d.

4e Nieuwe Volvo FMX 10x4 voor A.L. van de Wetering

20 mei 2012 - Inmiddels is de Volvo FMX 5-asser 10x4 van A.L. vd Wetering BV uit Heesch door Jansen Hydrauliek Service voorzien van een achteroverkipper. De FMX is er 1 uit een serie van 10 stuks totaal, waaronder o.a. ook enkele 8x4's en dit is de eerste 10x4.

3 stuks containerwagens voor Bontrup Vastgoed en Materieel in Maastricht

18 mei 2012 - Afgeleverd aan Bontrup Vastgoed en Materieel in Maastricht, 3 stuks VDL Haakarmsystemen met een capaciteit van 25 ton. De opbouwen zijn voorzien van een TERBERG hydraulisch uitschuifbare stootbalk, een RVS gereedschapkist, een zeilenrek en in kleur gespoten aluminium zijbeplating. Verder zijn de opbouwen uitgerust met een hulpkipcilinder en twee extra hydrauliekleidingen voor een kipperleiding en voor een eventuele uitbreiding naar een LZV voertuig. In de achterzijde van de cabine is een uitsparing gemaakt voor de opneemhaak zodat de container zover mogelijk naarvoren kan om zo een zo optimaal mogelijk voertuig te creëren. Deze speciale order is tot stand gekomen door een prettige samenwerking met klant en truckdealer.(bron Terberg).

Nieuwe Scania 6x6 voor Th. van de Camp

10 mei 2012 - Onlangs is de nieuwe Scania van Th. vd Camp & Zn uit Berghem door Jansen Hydrauliek Service voorzien van een HMF 1643 autolaadkraan in combinatie met een twee-zijdekipper.

3e Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

10 mei 2012 - Voor A.L. vd Wetering BV uit Heesch is door Jansen Hydrauliek Service de derde Volvo FMX 8x4 uit een serie van 10 stuks, voorzien van een achteroverkipper.

2x Nieuwe MAN TGS voor Martens en van Oord

8 mei 2012 - Martens en van Oord uit Oosterhout heeft onlangs twee nieuwe MAN TGS 49.480 10x8 BB EEV kippers in gebruik genomen. De beide vrachtauto's zijn voorzien van een Ruizeveld kipper.

2e Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

28 april 2012 - Voor A.L. vd Wetering BV uit Heesch is door Jansen Hydrauliek Service de tweede Volvo FMX uit een serie van 10 stuks, voorzien van een achteroverkipper.

Nieuwe Volvo FMX 6x2 voor van Beers, Eersel

26 april 2012 - BAS Veldhoven heeft een nieuwe Volvo FMX 370pk 6x2 vrachtwagen geleverd aan Van Beers Grondwerken & Recycling te Eersel. Deze nieuwe FMX is onder andere voorzien van een I-Shift Distribution & Construction uitvoering met kick-down, een gestuurde naloopas, Innerliner chassis en een VDL haakarm containerinstallatie. Grondwerken van Beers B.V. verzorgt de grondwerken van omvangrijke projecten in de wegenbouw, waterbouw, infra en utiliteit. Daarnaast bent u ook voor sloopwerken bij hen aan het juiste adres. Ze zijn bovendien gespecialiseerd in het scheiden en recyclen van afval. Het scheiden en sorteren gebeurt in een geavanceerde sorteerlijn, zodat het weer als grondstof kan dienen voor nieuwe producten.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

26 april 2012 - BAS Oss heeft een nieuwe Volvo FMX 420pk 8x4 vrachtwagen geleverd A.L. van de Wetering B.V. te Heesch. Deze vrachtwagen is onder andere voorzien van een versterkt T-ride tandemstel, een Full Innerliner chassis, een verlengde FMX dagcabine en een Driver Deluxe pakket. Met ruim vijftig jaar ervaring in de transportwereld, infrastructuur en klei-exploitatie, biedt Van de Wetering expertise, precisie, vakmanschap en een groot wagenpark en eigen materieel, dat voldoet aan de nieuwste ontwikkelingen en eisen van deze tijd. A.L. v.d. Wetering B.V. is met de jaren uitgegroeid tot een internationaal aannemings- en klei exploitatie bedrijf. "Door het leveren van degelijk vakwerk en een goede prijs- kwaliteitverhouding, hebben we inmiddels langdurige contacten weten aan te gaan. De kleitransport voor fabrieken betekende voor ons een grote stap in de goede richting. We besloten om de kleihandel uit te breiden en de aannemerij een belangrijke plaats binnen het bedrijf te geven,” aldus Jos van de Wetering. Door de uitbreiding van werkzaamheden die hedendaags de hoofdmoot vormen, begonnen nieuwe tijden voor het bedrijf.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe Volvo FMX 10x4 voor A.L. van de Wetering

23 april 2012 - Binnenkort zal de nieuwe Volvo FMX 5-asser 10x4 van A.L. vd Wetering BV uit Heesch voorzien worden van een achteroverkipper. De FMX is er 1 uit een serie van 10 stuks totaal, waaronder o.a. ook enkele 8x4's.

Nieuwe MAN TGS voor Martens en van Oord

17 april 2012 - Voor Martens & Van Oord BV is door Ruizeveld kippers een MAN TGS 10x8 voorzien van een achterover kipper met mulit-kappen. Dit is de eerste MAN uit een serie van twee die besteld is.

2x Nieuwe MAN TGX voor Martens en van Oord

17 april 2012 - Martens en van Oord uit Oosterhout heeft onlangs twee nieuwe MAN TGX 26.440 6x2/4 BLS XL EEV trekkers in gebruik genomen. De vrachtauto's zullen voorzien worden van een geïsoleerd kipperoplegger van Stas. Het gaat hierbij om een volledig uit aluminium gebouwde kipperoplegger met een inhoud van 30 kuub en een lengte van 8,5 meter. De oplegger maakt deel uit van een serie van negen stuks die besteld zijn door Martens en Van Oord. De volledige laadvloer en een deel van de wanden zijn bekleed met een kunststof plaat waardoor slijtage aan het aluminium verminderd wordt. Verder zorgt de laag kunststof er voor dat er eenvoudiger en sneller gelost kan worden. De opleggers zijn verder voorzien van hydraulische Van der Peet afdekluiken. Voor het vervoer van slib is de oplegger voorzien van hydraulische slibhaken op de achterklep. De Stas kippers zijn uitgerust met een extra breed chassis wat zorgt voor een grote stabiliteit (Bron MAN truck & bus b.v.).

Nieuwe Volvo FH16 zwaartransport trekker voor van Grinsven Schaijk

16 april 2012 - In maart jl. heeft Van Grinsven B.V. te Schaijk een nieuwe Volvo FH16 5-assige zwaartransport trekker gekocht bij BAS Volvo Trucks. Deze zéér bijzondere Volvo FH16 wordt door HLS B.V. te Veghel voorzien van een Palfinger PK150002G autolaadkraan (de zwaarste in zijn klasse met een liftcapaciteit van 5.000 kg. op 19 meter). Deze wordt uitgebreid met frontafstempeling aan de voorzijde cabine, hydraulische 4,5 tons hijslier, 2 mechanische giekverleningen en mechanische jib. De combinatie zal in september in gebruik worden genomen.

Deze luxe uitgevoerde lage en compacte 5-asser is erg wendbaar doordat er een gestuurde naloopas achter wordt geplaatst. Hierdoor is dit voertuig uitermate geschikt voor de allerzwaarste projecten en ideaal voor complete machineverhuizingen. Van Grinsven B.V. heeft eerder al met drie extreem lage Volvo FH trekkers, met een schotelhoogte van 95cm. en met 18 ton schoteldruk, laten zien dat zij op innovatieve wijze op de marktvraag inspelen. Dit belooft wederom een prachtig project te worden en wij zullen u dan ook zeker op de hoogte houden over de voortgang van deze truck!

Nieuwe Volvo FMX voor A.L. van de Wetering, Heesch

8 april 2012 - Voor A.L. vd Wetering BV uit Heesch is door Jansen Hydrauliek Service de eerste Volvo FMX uit een serie van 10 stuks, voorzien van een achteroverkipper.

Nieuwe MAN TGS 35.440 8x4-4 BL EEV voor Martens en van Oord

1 mei 2012 - Martens en van Oord uit Oosterhout heeft onlangs een nieuwe MAN TGS 35.440 8x4-4 BL EEV in gebruik genomen. Door Jansen Hydrauliek Service is de MAN voorzien van een openlaadbak in combinatie met een HMF 3820K4 autolaadkraan. De HMF kraam heeft een maximale hijscapaciteit van 7590 kg met dan nog een vlucht van 4.5 meter. De maximale vlucht zonder mechanische verlenging is 12.2 meter met dan nog een hijscapaciteit van 2530 kg.(Bron MAN truck & bus b.v.).

Nieuwe Volvo FH 6x2 voor J. van Herpen Transport B.V. te Geffen

6 april 2012 - Door BAS Oss is een nieuwe Volvo FH 460pk 6x2 gestuurde voorloopas trekker geleverd aan J. van Herpen Transport B.V. te Geffen. Dit voertuig is onder andere voorzien van een Distribution & Construction I-Shift met kick-down, een Globetrotter veiligheidscabine, lederen stoelenm, een driver DeLuxe pakket en Bi-Xenon verlichting.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe 5 asser voor H. van den Berg uit Vinkel

19 maart 2012 - Het wagenpark van H. van den Berg sinds vandaag uitgebreid met een nieuwe Mercedes Actros 10x4 kipper.

Overname transportactiviteiten A.L. van de Wetering door Xtreem Transportgroep

12 maart 2012 - Per 30 januari 2012 heeft de Xtreem Transportgroep de transportactiviteiten van A.L. van de Wetering Transport te Heesch overgenomen. De acquisitie past binnen de strategische groeistrategie van Xtreem Transportgroep en is dus een welkome aanvulling op hun bouwlogistieke diensten. De activiteiten van A.L. van de Wetering Transport worden ondergebracht bij Xtreem Bulktransport en zal de transporten van industriële bouwgrondstoffen voortzetten en in de toekomst trachten uit te breiden.(bron Xtreem).

MAN levert eerste drie nieuwe trucks in groene huisstijl bij Herms BV

11 maart 2012 - Met de levering van drie MAN Trucks is de frisgroene huisstijl van Herms BV (Epe, Doetinchem en Kootwijkerbroek) voor het eerst op nieuwe trucks toegepast. MAN Nederland Dealer Apeldoorn leverde een MAN TGS 18.320 4x2 met portaalarm systeem, een TGS 33.400 6x6 Wide-Spread met kraan-kipper opbouw en een TGX trekker 4x2 BLS met hydrauliekinstallatie voor kippertrailers. Alle installaties zijn in samenwerking tussen klant, MAN Apeldoorn en HSE in Vaassen gerealiseerd.

Directielid Willian Herms is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor het materieelpark. "Wij hadden al een kraan-kipper van MAN, maar bij de vervanging daarvan en enkele andere voertuigen is er naar meerdere merken gekeken. Het is MAN geworden omdat zij op dat moment voor ons de best passende aanbieding qua product en prijs hadden voor deze drie trucks, die ieder een eigen functie binnen ons bedrijf hebben.""De MAN TGS met Epsilon vouwkraan en 3-zijdige BCK kipper met kleppen is een handgeschakelde 6x6 met een door Wierda opgebouwde Wide Spread met extra sturende as. Dat maakt de draaicirkel korter en past goed bij ons werk in de bouw. Verder ligt met deze oplossing het laadvermogen hoger. Deze auto zetten wij ook in binnen de gladheidbestrijding bij de provincie Gelderland. Vanuit steunpunt ’t Harde strooien wij rijbanen en fietspaden."

"De MAN TGS 18.320 portaalauto is uitstekend geschikt voor het werk wat wij er mee doen. Hij is compact van afmeting, heeft een korte draaicirkel en een zuinige en schone motor. Ideaal voor het afleveren voor kleine en grotere afvalcontainers. Met het oog op het vele rangeerwerk is deze auto wel voorzien van een ComfortShift versnellingsbak met koppelingspedaal en automatische schakelfunctie. Als trekker van kipperopleggers hebben wij gekozen voor een MAN TGX 18.440 4x2 BLS met TipMatic automaat en een door HSE geleverde TK-unit voor de kippertrailers. Het is een auto met een laag eigen gewicht waardoor je meer lading mee kunt nemen en ook het brandstofverbruik spreekt ons erg aan. Door de combinatie van een 9-tons vooras en een schuifschotel kunnen wij onze 3-assige opleggers maximaal inzetten." Het onderhoud van de nieuwe MAN trucks verricht Herms in eigen beheer, maar maakt daarbij wel gebruik van de originele onderdelen. Waar nodig is de technische support van MAN Apeldoorn uiteraard altijd aanwezig. Herms vervolgt: "Dit zijn de eerste nieuwe auto's in onze duidelijk herkenbare strakke en groene huisstijl. Eerder hebben wij al wat van onze grijze auto's laten omkleuren, maar MAN heeft de primeur waar het gaat om nieuwe voertuigen.

Met de komst van die nieuwe kleurstelling is ook onze website aangepast en wij denken dat dit alles bij elkaar onze herkenbaarheid alleen nog maar groter maakt."De directie van het sinds 1876 bestaande bedrijf bestaat uit zeven familieleden (twee van de tweede generatie en vijf van de derde generatie). Willian Herms is van de derde generatie en vertelt nog iets meer over de onderneming: "Wij hebben een transportbedrijf, doen grondverzet, containers en hijskranen. Verder verhuren wij rijplaten, hoogwerkers, zamelen afvalstoffen in en verkopen zand en grint. Onze activiteiten zijn voornamelijk gerelateerd aan de bouw. In totaal werken er hier honderd mensen en 25 vrachtwagens, 25 kranen en 20 grondverzetmachines. Het transportmaterieel is grotendeels afgestemd op de dagelijkse behoeften en bestaat naast kippertrailers, uit steentrailers en twee diepladers voor het vervoer van hoogwerkers. Tevens rijden er bij ons bedrijf tien tautliners en koelopleggers. Deels worden deze in combinatie met een KooiAap ingezet voor bouwgerelateerd transport, maar ook voor het vervoer van frisdranken en gekoelde producten. Bijzonder is daarnaast het transport van diepgevroren bloedplasma voor SanQuin bloedbanken in Nederland).(Bron MAN truck & bus b.v.).

Nieuwe Volvo FMX 6x6 voor Loonbedrijf Jennissen Den Dungen

10 maart 2012 - Door BAS Veghel is een nieuwe Volvo FMX 410pk 6x6 vrachtwagen geleverd aan Loonbedrijf Jennissen V.O.F. te Den Dungen. Deze vrachtwagen is onder andere voorzien van een Powertronic versnellingsbak en een Driver Deluxe pakket. Daarnaast is er een Epsilon Kipperkraan type Q 170Z 84TI i.c.m. een PN 2 zijdige kipper opgebouwd. De Epsilon kipperkraan is een Q170Z84TI, met 17 tm de sterkste kraan verkrijgbaar in dit marktsegment. De Epsilon kipperkranen zijn geschikt voor extreem zware werkomstandigheden, kraangroep B4. Standaard zijn deze kranen voorzien van een zeer hoge werksnelheid met gebruik van een oliekoeler, dubbel zwenkwerk, een hoogsta, zuigerstangbescherming op de hef- en knikcilinders, werklampen, een zware rotator en zijn de uitschuifcilinders en slangen voor grijper / rotator gemonteerd in de knikgiek. De kipperkraan van Jennissen is ook uitgevoerd met radiografische afstandsbediening en het EASY FOLD opvouwsysteem, tevens is deze geschikt voor verstelpomp gebruik.

De PN kipper is een 2-zijden kipper, uitgevoerd met een hydrobord aan chauffeurszijde, een "franse" achterklep en een multikap. Verder is de opbouw naar wens van de klant afgewerkt met een RVS kist, nettenrek en schop- en bezemsteun.Jennissen legt zich met name toe op het uitvoeren van vrijwel alle voorkomende werkzaamheden bij de veehouders, akkerbouwers en tuinbouwers. Jennissen is niet alleen inzetbaar voor de weg- en waterbouw, maar staat ook klaar wanneer u besluit om te gaan bouwen, om te gaan slopen, een oprit wilt uitgraven of een tuin wilt omspitten.(Bron BAS Volvo).

Nieuwe MAN TGS 33.480 6x4 voor MSB Lent

7 maart 2012 - Onlangs heeft MAN Nijmegen aan MSB heeft een nieuwe MAN TGS 33.480 6x4 trekker afgeleverd. MSB Grind en Zand vof is een combinatie van drie marktpartijen die besloten hebben om samen te werken in het project Realisatie Landschapszone Waalsprong en Zandwinplas Beuningen (grote plas).(Bron MAN truck & bus b.v.).

Nieuwe Volvo FM 8x4 voor van Oort uit Volkel

21 februari 2012 - Onlangs heeft de firma A.M.J. Van Oort uit Volkel een nieuwe Volvo containerwagen in gebruik genomen, welke door Atlas dealer Terberg Techniek Baarlo voorzien werd van een nieuwe Atlas 240.2E kraan. De kraan is 4x hydraulisch uitschuifbaar en is voorzien van radiografische bediening, hydraulisch uitschuifbare stempelpoten, een motor start/stop en toerentalvertsellingsfunctie. De kraan is gemonteerd op het verlengde onderframe van een VDL haakarmsysteem met een capaciteit van 25 ton. De opbouw is voorzien van twee stalen gereedschapkisten,een zeilenrek en een TERBERG electrisch uitschuifbare stootbalk. Tevens is er een extra kipperleiding opgebouwd t.b.v. asfaltkleppen op de container. Het geheel is gemonteerd op een Volvo 6×4 waarna de truck voorzien is geworden van een widespread tandemstel, een 10 tons voorloopas en hydraulische voorwielaandrijving!

Terberg introduceert vernieuwde 10x8 op RAI

20 februari 2012 - Terberg Benschop introduceert de vernieuwde Terberg FM3000. Voor het concept is veel input van klanten gebruikt. Dat gecombineerd met de knowhow van Terberg heeft geresulteerd in een 10x8 waar de markt om vraagt. Belangrijke noviteiten zijn onder meer
• uitschakelbare voorwielaandrijving met Steyr tussenbak
• aslastverdeling van 2 x 10 ton, 1 x 9 ton en een gestuurd tandemstel van 23 ton
• dubbele platenkoppeling met lange standtijd
• heavy duty luchtveersysteem op de voorassen
• ZF-Ecosplit 4 handbak met synchromesh synchronisatie van carbon
• widespread Dynalastic en gestuurd tandemstel

Door de uitschakelbare voorwielaandrijving rijdt men zuiniger op de weg terwijl de Steyr VG2700 zorgt voor optimale trekkracht in het zware terrein. De moderne Volvo cabine is ver naar voren geplaatst zodat er een optimale gewichtsverdeling is gerealiseerd. Het bewezen Dynalastic tandemstel van 23 ton wettelijk geeft daar bij een hoge technische reserve. De technische aslast is gebleven op een niveau van 30 ton. Terberg maakt als enige in dit marktsegment gebruik van een dubbele platenkoppeling met een diameter van 400 mm, daardoor is de standtijd minimaal 35% verlengd t.o.v. een enkelplaats koppeling. In combinatie met de nieuwe carbon synchronisatie is de vernieuwde FM 3000 geschikt voor alle toepassingen voor de Nederlandse markt.(bron Terbergbenschop.nl).

Nieuwe Volvo FH 6x2 trekker voor De Beijer Kekerdom

19 februari 2012 - Door BAS Nijmegen is een nieuwe Volvo FH 460pk 6x2 gestuurde voorloopas trekker geleverd aan De Beijer B.V. te Kekerdom. Verenigde Bedrijven de Beijer B.V. is een toonaangevende groep Nederlandse en Duitse bedrijven op het gebied van productie, handel en logistiek van grondstoffen. Ze leveren grondstoffen aan de water- en wegenbouw, de betonindustrie, de recreatiemarkt, de park- en landschapsarchitectuur en de grof keramische industrie.(Bron BAS Volvo).

Romers Transport investeert opnieuw in ‘bandenlossers’ als alternatief voor kippertransport

17 februari 2012 - Romers Transport heeft opnieuw twee ‘bandenlossers’ aan het wagenpark toegevoegd. Dit zijn vrachtwagens met een geheel nieuw type bak voor het transport van asfalt en mineralen. Het bijzondere is dat deze bak niet kiept, maar wordt gelost door een transportband (bandlossysteem). Het voordeel is geen beschadigingen aan bomen, bovenleidingen, viaducten en tunnels. Romers Transport heeft afgelopen jaar al ervaring opgedaan met het systeem. Omdat de toegevoegde waarde is bewezen, heeft het bedrijf besloten tot de aanschaf van nog eens twee ‘bandenlossers’. Dit type vrachtwagen biedt volgens Romers Transport een flink aantal voordelen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, logistiek en brandstof-/CO2-verbruik. Het voertuig is beter inzetbaar waar hoogte een beperking is; zonder tijdverlies zeer effectief lossen in tunnels, onder viaducten, onder bovenleidingen, onder bomen of overstekende verkeersborden. De lading kan door middel van de transportband zeer gedoseerd worden gelost. Door vermenging van het asfalt tijdens het lossen ontstaat een constantere temperatuur. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van het asfalt met als resultaat onder andere minder vorstschade aan de asfaltlaag. De opbouw van dit voertuig zorgt ervoor dat 3 ton extra laadvermogen is toegevoegd, terwijl het voertuig een totaal gewicht heeft van maximaal 47 ton. Meer lading zorgt voor minder ritten en dit draagt actief bij aan minder CO2-uitstoot. Deze vrachtwagens zijn uitgerust met 400 pk sterke motoren, die ervoor zorgen dat de Euro 5 norm wordt behaald zonder toevoeging van AdBlue.Het voertuig beschikt over een zeer korte draaicirkel. (Bron Scania.nl)

Bijzondere Iveco Trakker 8x4/6 voor Sjef Rompen zand- en grindtransport

3 februari 2012 - Sjef Rompen, Transport Zand & Grindhandel in Mechelen (Limburg) heeft een nieuwe Iveco Trakker in bedrijf genomen. Het is een 8x4/6-uitvoering waarbij een GVW van 40.500 kg en een GCW van 50 ton op het kenteken gerealiseerd is. Het chassis werd geleverd door Iveco dealer Koops Furness Trucks. Sjef Rompen is inmiddels de derde generatie in de onderneming die zich bezig houdt met zand- en grindhandel en wegenbouw. De onderneming heeft zich gespecialiseerd in kraan- en kipperwerk voor de lokale overheden in het specifieke Zuid-Limburgse landschap.

De geleverde Iveco Trakker met Cursor 13-motor is voorzien van paraboolvering op de vooras en van Ecas luchtvering op de trekas (derde as). Daarnaast is deze Trakker voorzien van twee gestuurde, luchtgeveerde en hefbare 10-tons assen die niet worden aangedreven, namelijk de tweede en de vierde as. Het resultaat is een 4-assig voertuig met aandrijving op de eerste en de derde as, drie stuurassen (as één, twee en vier) en twee assen die hefbaar zijn. Vanwege de zeer specifieke eisen die, in verband met de inzet, gesteld werden aan de kraan is hier de keuze gevallen op een Italiaanse Marchesi kraan type M17500F gemonteerd door Van Bouwel Kranen uit Antwerpen. De kraan is voorzien van een aankoppelbare ‘Fly Jib’ en afstandsbediening. De opbouw van het VDL kabelsysteem C1-30-11 met een kiphoek van 72° werd verzorgd door Terberg Techniek te Baarlo. Door de nauwe samenwerking van Terberg met Van Bouwel kon het voertuig worden voorzien van een geïntegreerde afstempeling aan de achterzijde gecombineerd met steunrollen waardoor het mogelijk wordt om met een belaste en deels geheven container toch het voertuig te verplaatsen. (Bron Koops Furness Trucks b.v.).

De nieuwe Actros SLT 4165 S 8x4/4 van Van der Meijden

27 januari 2012 - Van der Meijden uit Koudekerk aan den Rijn heeft in de afgelopen maanden goede ervaringen opgedaan met de nieuwe Mercedes-Benz Actros 4165 SLT. Het bedrijf dat actief is op de markt van het speciaal- en zwaartransport in onder meer de bouwsector, zet deze trekker in voor het vervoer van prefab betonelementen en andere zware materialen.

De nieuwe Actros SLT 4165 S 8x4/4 van Van der Meijden is een vierassige trekker met aandrijving op de beide achterassen. De voorste as is 9-ton en de gestuurde voorloopas 8 ton. De aandrijving wordt verzorgd door een V8-motor met 480 kW/650 pk. De Mercedes PowerShift automaat is voorzien van een VIAB (Verschleissfreies Integriertes Anfahr- und Bremselement), dit is een vloeistofkoppeling met geïntegreerde retarder. Het systeem is eenvoudiger en lichter in gewicht en kan zeer hogere motorvermogens en motorkoppels aan. De vloeistofkoppeling maakt gecontroleerd en slijtagevrij wegrijden en manoeuvreren mogelijk, de lock-up functie overbrugt de vloeistofkoppeling en voorkomt vermogensverlies waardoor het rendement wordt verhoogd. De sterke retarder zorgt voor slijtagevrij afremmen. In combinatie met speciale module-opleggers waarbij het aantal assen kan worden aangepast, bedraagt het treingewicht maximaal 250 ton.

Van der Meijden Holding BV bestaat uit verschillende ondernemingen die actief zijn in de bouwsector. Het transportbedrijf verzorgt al decennialang het vervoer van productie- naar bouwplaats van prefab betondelen zoals liggers, vloeren, wanden, kolommen en andere elementen van uiteenlopende afmetingen. Voor het transport van deze zware, hoge, lange en/of brede ladingen beschikt het bedrijf over gekwalificeerd personeel en zeer modern materieel. Ook verzorgt men het totale pakket van benodigde vergunningen, ontheffingen en transportbegeleiding. Met de aanschaf van de Actros SLT is de eerste Mercedes-Benz truck in het veertig trekkende eenheden tellend wagenpark van Van der Meijden een feit. (bron Mercedes-Benz)

Firma Jansen en De Burgh ontwikkelen de DAF XT

24 januari 2012 - Onlangs heeft de firma Jansen uit Son een nieuwe vrachtwagen in ontvangst genomen ter gelegenheid van haar 40 jarig bestaan. Deze speciale wagen, waarvan ook nog een tweede exemplaar wordt afgeleverd, is in samenwerking met ons,(DAF dealer) de Burgh in Eindhoven, ontwikkeld en geproduceerd. De DAF XT, zoals deze uitvoering de markt in gaat, is de opvolger van het legendarische NAT/NTT model van DAF.De nieuwe DAF XT is gebaseerd op het type DAF XF105. Er is bewust gekozen voor een concept waarbij niets gewijzigd is aan de drijflijncomponenten en de positie daarvan. Tevens is de positie van de koplampunits, frontpanelen, de FUP (Front Underrun Protection) en de voorbumper ongewijzigd. Met het naar achter plaatsen van de cabine op het chassis was het een enorme uitdaging om de motorkap zodanig te ontwikkelen dat de specifieke karakterlijnen van de DAF XF105 herkenbaar bleven. Door in het design van de torpedo de grill in de motorkap door te laten lopen heeft de DAF XT een stoere en robuuste uitstraling met een modern karakter. Een heuse torpedo anno 2012.In 1990 heeft de firma Jansen één NTT vrachtwagen aangeschaft. Deze NTT is 20 jaar actief geweest en telt ruim 2.500.000 kilometer op de teller. De truck is destijds ontwikkeld voor het zware werk en voor een makkelijke toegang tot de motor. De stoere uitstraling van de vrachtwagen heeft er ook voor gezorgd dat er veel liefhebbers voor dit model zijn, waaronder Toon Jansen. Mede door deze aanschaf creëerde de firma Jansen naamsbekendheid in de regio en daarbuiten. Nu, circa twintig jaar later, worden deze tijden herleefd. (bron deburgh.nl)

Nieuwe MAN TGX voor P. van den Berg

22 januari 2012 - P. van den Berg heeft onlangs een nieuwe MAN TGX 45.440 8x6 BB in gebruik genomen. De vrachtauto is voorzien van een haakarmsysteem en is door Atlas dealer Bofram uit Zeeland voorzien van een Atlas 190.2E kraan. De kraan heeft hydraulisch uitschuifbare steunpoten en is voorzien van radiografische bediening.(Bron MAN truck & bus b.v.).

MAN 10x8 voor transportbedrijf C. de Veer uit Heesch

20 januari 2012 - Sinds enkele weken beschikt transportbedrijf C. de Veer uit Heesch over en nieuwe MAN 49.480 10x8. De tekst "I Love it" op de zonneklep heeft een hele speciale betekenis, het was namelijk een bekende uitspraak van oprichter Cor de Veer die op 29 juni 2011 plotseling is overleden. Vandaar dat deze uitspraak een mooie plaats heeft gekregen op de nieuwste aanwinst. De kipper is een 49.480 automaat, voorzien van een verstralers, zwaailanpen, een geisoleerde asfaltkipper, hydraulische baggerhaken en natuurlijk een overdruk unit.

Volvo FM 8x4 voor Haegens Kraanverhuur Elsendorp

9 januari 2012 - BAS Veghel heeft een nieuwe Volvo FM13 460pk 10x4 Wide-Spread vrachtwagen geleverd aan Haegens Kraanverhuur B.V. te Elsendorp. Deze Volvo FM is voorzien van een Distribution & Contruction I-Shift automatische versnellingsbak met kick-down en een full-innerliner chassis. Bovendien is deze voorzien van een Epsilon Q 150Z 84 autolaadkraan, i.c.m. een open laadbak.Voor Haegens Kraanverhuur BV leverde HLS een opbouw geschikt voor het transport en leggen van rijplaten. Haegens is een middelgroot kraanverhuur bedrijf en bezit een ruime diversiteit aan telescoop- en torenkranen. De ingezet van deze truck is voornamelijk voor eigen gebruik van rijplaten. Maar tevens moest de opbouw geschikt zijn voor het transport van ballast gewicht.

Dat heeft geresulteerd in een zeer compleet en multi-inzetbaar voertuig. Door Volvo is een FM 8x4 chassis geleverd, waarbij Terberg het tandemstel heeft omgebouwd naar WideSpread en tevens een 10 tons gestuurde voorloopas heeft ondergebouwd. Wat betekent dat de truck technisch 53 ton mag wegen. Nadat HLS de kraan en open laadbak had gemonteerd, hebben VDA en WD-Trucks nog een systeem opgebouwd waardoor de truck verrijdbaar en bestuurbaar is vanaf de hoogzit van de kraan. U zult begrijpen dat er veel tijd aan overleg besteed is tussen alle betrokken partijen om alles goed op elkaar af te stemmen. Denk hierbij aan de plaatsing van alle componenten op en aan het chassis, de juiste routing en de planning. Het hele traject is echter soepel verlopen met een totale doorlooptijd van slechts 23 werkweken!

Met de kraan is gekozen voor een Epsilon Q150Z84 kraan, feitelijk een kipperkraan, echter uitgevoerd met een zijhoogzit. Deze kraan is voorzien van een dubbel hydraulisch circuit (voor zeer snelle werking), hydraulisch uitschuifbare steunpootkokers, het EASYFOLD opvouwsysteem en een zware oliekoeler. Af fabriek is de kraan reeds KTL behandeld in het zwart. De zijhoogzit is uitgevoerd met stoelverwarming, motor start/stop en motortoerentalregeling. Voor de aansturing van de kraan is een zware dubbelpomp gemonteerd en door HLS is een speciale hydrauliek olietank gemaakt en gemonteerd, incl. dubbel retourfilter. De tank is geplaatst tussen de 2de en 3de as, maar ondanks de beperkte ruimte hebben we toch een inhoud van ruim 300 liter weten te realiseren. Rondom de kraan zijn nog een bordesje, trap en diverse opstapmogelijkheden voorzien. Met de kraan zijn verder nog een Bakker rijplatentang meegeleverd, alsmede ronde stempelplaten welke aan de steunpootvoetjes kunnen blijven hangen.Het hulpframe met open laadbak is naar wens van de klant relatief zwaar gebouwd. De lengte van de laadbak is 7,2 meter inwendig, de vloer uit stalen tranenplaat. Verdeeld over de laadvloer zijn nog diverse rongrijen, rongpotten en vloerankers gemonteerd. Ook zijn rongen meegeleverd in verschillende modellen; standaard, dubbele voor het opsluiten van de rijplaten en een rong als opstap bij de kraan. I.v.m. de rijplaten is een versterkt kopschot voorzien, doorgetrokken tot bovenzijde cabine.

Alle beschikbare ruimte aan het chassis is zo efficiënt mogelijk uitgenut. Zo heeft HLS de start-accu’s overgebouwd in een maatwerk RVS kist, waarbij de accu’s boven elkaar staan op schuiflades, met de hoofdschakelaar aan de buitenzijde. Tevens is een dubbelwandige RVS maatwerk askist gemonteerd, extra breed i.v.m. het WideSpread tandemstel. Achter het tandemstel is over de volledige breedte een grote stophoutkist voorzien. Tot slot is de opbouw afgewerkt met een aluminium schot t.b.v. reclame achter de kraan en werklampen op diverse plaatsen rondom de laadbak. Voor het spuiten is de complete laadbak, inclusief bovenzijde laadvloer, geschopeerd.Met deze Epsilon heeft Haegens een tweede Palfinger product in haar wagenpark. Men beschikt al over een 4-assige bakwagen met Palfinger PK56002 voorzien van een fly-jib. (bron HLS

Mercedes Actros 3344 L Widespride voor Beekmans Transport, Erp

1 januari 2012 - Onlangs is door Ruttchen Veghel een Actros 3344 Widespread met containersysteem afgeleverd bij Beekmans te Erp. Deze onderneming heeft verschillende divisies met alle een eigen specialiteit. De Actros met widespread is in gebruik bij Beekmans Recycling. Het gaat om een drieassige '3344 L' met hoge banden voor een goede bodemvrijheid en een goede tractie. De auto wordt onder andere ingezet voor het vervoeren van containers van 6 tot 40 kuub. De cabine is voorzien van een overdruksysteem zodat hij gebruikt kan worden op saneringslocaties. Daarnaast is de wagen voorzien van een Nido DIN plaat zodat deze ook in het winterseizoen gebruikt kan worden voor gladheidbestrijding.

Mercedes-Benz Actros WideSpread voor Berg, De Lier

1 januari 2012 - Enkele weken terug heeft de firma Berg Recycling in de Lier een nieuwe Mercedes-Benz Actros truck in bedrijf genomen. Deze truck wordt o.a. ingezet om afval uit de tuinbouw op te halen om te composteren. Ook containertransport van zand en puin behoort tot de werkzaamheden Vanwege de smalle tuinderslaantjes is de wendbaarheid van het materieel zeer belangrijk. De Actros is van het type 4341 K 8x4 met WideSpread achterasconstructie. De achterassen zijn allebei aangedreven en de laatste as is tevens sturend uitgevoerd. Het draagvermogen van de Widespread bedraagt 23 ton in plaats van de “gewone” 19 ton. Ook is het chassis waterpas te zetten, en wordt op hogere snelheid de achterasbesturing uitgeschakeld voor de recht-uit stabiliteit.Inmiddels zijn eigenaar Dirk v.d. Berg en chauffeur Michael zeer tevreden over de nieuwe truck. Met name de wendbaarheid, de nieuwste automatische versnellingsbak en het veer(rij)comfort voldoen buitengewoon goed. Tevens bespaart de constructie op de banden en het brandstofverbruik en dat is in deze tijd mooi meegenomen! (bron Mercedes-Benz.nl)

<< terug naar index